Analisis: Ebook Formula Rahsia 100,000 Followers

26732902_1788301097856497_728717943_o

Bagi yang berminat email kepada.

  • Harga ebook ini : RM50
  • Email : Penulis.ESM@Gmail.com
  • Tajuk : Formula Rahsia 100,000 Followers

Kita bincang sedikit-sebanyak perihal info yang ada dalam ebook ini.

1. What We Learned Here? 

1. Penulis ebook ni cerita tentang experience n kelebihan viral.

  • Apa yang dia kaji.
  • Macam mana dia start.
  • Apa kesan selepas dapat tune penulisan viral.
  • And case sturdy personal, program charity n business.

2. Dia cerita tentang proof of work > User Experience.

  • Dekat u punya wall 80% sepatutnya cerita > User Experience.
  • 20% cerita ciri2 produk, info, tip2, etc..
  • Baca artikel i yang lepas >>> https://goo.gl/FrJEK3

3. Teknik penulisan.

  • Dia namakan Story Telling Viral.
  • Makna penulisan dalam bentuk penceritaan.
  • Penulisan jenis akademik yang mengantuk tak sesuai.
  • Kena latih menulis secara bercerita yang santai dan ringan.

4. 4 Pangkat Media Social

  • Kena capai tahap 4 > influencer.
  • Makna penulisan tu ada pengaruh yang besar.
  • Ini datang dari banyak membaca n banyak buat sharing.
  • Ada orang jenis power tapi pengaruh dia x kuat, tu sbb x bnyk like.
  • Ada 3 perkara penting yang perlu tahu supaya capai tahap influencer.

5. Setting Profile

  • Ini part basic, picture, button follow, comment etc.
  • Nak pergi jauh kena ambil berat tentang profile.
  • Mistake paling common orang buat adalah post tak public.
  • I dulu 2-3 tahun tak public, bila sampai masa post kena public.
  • Benda ni sangat basic n ramai orang fail to understand.

6. Avatar

  • Ini juga part yang basic ramai tak buat.
  • Kesan penulisan xda power, xda fokus, xda influence.
  • Kesan juga, akan dapat pembaca yang keliru / bukan ideal.
  • Hasil akan susah nak dapat like, komen n share dari pembaca.
  • Laras bahasa, pain point, lari topik, ini semua akan berlaku.
  • End of the day, bertahun duduk dekat facebook bisnes x berkembang.

7. Teknik Visual

  • U bayangkan pelanggan ideal datang ketuk pintu rumah.
  • Dia minta nasihat itu ini, u akan share pendapat hati ke hati.
  • Penulisan u sepatutnya macam ni, baru ada impak yang besar.
  • Teknik ni penting untuk u kuasai untuk hasilkan penulisan viral.

8. 2 Jenis minda pembaca.

  • Minda analitik > direct, ringkas, straight to the point.
  • Minda kreatif > panjang, ada unsur2 emosi, seni, details, penghayatan.
  • Topik2 ni semua dia touch secara ringkas, penting untuk tahu.

9. Cara cari bahan viral.

  • U kena kumpul banyak video, artikel n poster paling viral.
  • Ini antara sebab kenapa ramai orang tak pergi jauh > sbb xda DATA.
  • I suka metafora lipan baik vs lipan jahat. ^-^
  • Makna dekat mana perlu letak poin penting dalam penulisan.

10. Structure Penulisan Viral

  • 1. Head line > Ada 8 butang emosi.
  • 2. Perenggan pertama > Bina ayat sentap / suspen / mendebarkan.
  • 3. Isi > Masuk penceritaan, info, educate, tip kepada pembaca.
  • 4. Penutup > Call to action.
  • Bab penutup ni penting sbb ini menentukan pembaca tekan butang share.
  • Dia share some teknik supaya pembaca share, follow n set see first.
  • Lebih kurang macam ni, ada structure dalam sesuatu artikel.
  • Taufik, Saiful nang n Khairul > Mereka pengamal penulisan viral.
  • Semua artikel mereka u kena baca, simpan n kaji secara teliti.

11. Pattern Viral

  • Kelebihan membaca adalah supaya kita tahu apa orang berjaya ni buat.
  • Then boleh nampak apa yang selama ini kita terlepas pandang.
  • Penulis ebook ni ambil masa setahun kaji ribuan artikel viral.
  • Bila u buat benda yang sama u juga akan nampak pattern viral.
  • The system is..
  • U kena banyak data, membaca n buat analisis n buat latihan.

12. Waktu posting

  • Orang yang dapat banyak like, komen n share mostly tahu benda ni.
  • Mereka tahu waktu spesifik n kenapa kena post pada waktu2 tersebut.

13. Roketkan engagement

  • Apa beza komen dalam kotak reply dan luar kotak reply.
  • Re-Up artikel2 yang lama n post artikel tanpa gambar.
  • Dalam i punya language, ramai orang tak buat attach dengan pembaca.
  • Makna dekat sini… jarak jadi jauh.. orang follow xda feel.

14. Naikkan follower

  • Tinggalkan jejak .. dengan share info2 yang bagus.
  • Pergi ke wall2 yang meriah, tulis tip2 yang berinformasi.

15. Cari isu viral

  • U kena alert dengan isu-isu viral semasa.
  • U kena develop kemahiran blending-kan isu dengan niche/produk.

16. Tumpang popularity public figure

  • Mereka ada pembaca tetap.
  • Bila u tulis info2 yang bagus, yang pembaca dia tak tahu.
  • Pembaca2 tu akan follow u n akan suka share apa yang u tulis.

17. Kaitkan dengan Anak / Suami / Isteri

  • Isu paling viral di Malaysia berkaitan keluarga.
  • Ini tentang tip2 kehidupan / info2 yang bagus.
  • Bila u tulis tip yang bagus tentang anak, artikel tu mudah viral.
  • Bila u tulis tip yang bagus tentang isteri, artikel tu mudah viral.
  • Bila u tulis tip yang bagus tentang suami, artikel tu mudah viral.

18. Guna ayat penguat

  • Supaya u dapat touch emosi pembaca.
  • Saya bercuti ke Pulau Perhentian > Ayat macam ni boring!
  • Saya minum teh O ais / makan nasi lemak > Ayat macam ni boring!
  • Teh O Ais ini > Teramat sedap!!!
  • Teh O Ais ini > Terlampau sedap!!!
  • Teh O Ais ini > Sangat sedap!!!
  • Satu orang yang mahir dengan penulisan dia tahu tentang ayat penguat.
  • Kalau tak pernah belajar penulisan, xkn nampak apa guna ayat penguat.

19. Latihan

  • So, kalau u faham structure, ayat penguat, itu ini bla, bla, bla.
  • U kena buat latihan praktikal n analisis berulang-ulang kali.
  • Sampai u dapat tune macam mana nak buat artikel viral.
  • Benda ni tak susah n tak senang, just kena faham basic n structure.

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini.

2. How To Start?

1. How to start?

+ Kebanyakan kejayaan dicapai bermula dengan >> curious.
+ Curious ni lebih kepada minat untuk tahu sesuatu.

+ What, Who, Why, When, Where.
+ Apa artikel viral, siapa pandai buat artikel viral.

+ Bila masa artikel tu jadi viral, dekat mana viral.
+ Dan 101 perkara berkaitan kemahiran menghasilkan artikel viral.

+ Perkara ini hanya dapat dicapai melalui >> curious.
+ Bila wujud curiosity, seseorang itu akan mula mencari jawapan.

+ Cara dia adalah dengan membaca beribu2 contoh artikel viral.
+ Ini mungkin ambil masa 6-12 bulan untuk membaca.

+ Invest masa untuk develop kemahiran macam ini sangat berbaloi.
+ Satu kali develop 6-12 bulan or 2-3 tahun, profit sepanjang hidup.

2. Cerita tentang proof of work > User Experience.

+ Client – 01
+ Client – 02
+ Client – 03
+ Client – 04
+ Client – 05
+ Client – 06
+ Client – 07
+ Client – 08
+ Client – 09
+ Client – 10
+ Client – 11
+ Client – 12
+ Client – 13
+ Client – 14
+ Client – 15
+ Client – 16
+ Client – 17
+ Client – 18
+ Client – 19
+ Client – 20
+ Client – 21
+ Client – 22
+ Client – 23
+ Client – 24
+ Client – 25
+ Client – 26
+ Client – 27
+ Client – 28
+ Client – 29
+ Client – 30

+ Minda manusia kalau baca info/tip dia susah nak tangkap.
+ Minda manusia sangat cepat tangkap info melalui cerita.

+ Siapa dekat sini ada simpan cerita 30 client2 yang lepas?
+ Ini dari interview, testimoni, pengalaman, faq, AQAL.

+ Antara kaedah yang berkesan dlm menjual ialah cerita user experience.
+ Kena cerita berulang2 kali, sampai cerita itu melekat dlm minda prospek.

+ Benda ni nama dia planting the seeds.
+ Usahawan yang buat banyak duit, semua mereka buat benda ni.

+ Usahawan yang tak buat banyak duit, mereka tak buat seeding.
+ Hari-hari mereka post > dengan mindset for marketing, like etc.

+ Kita xnk macam ni..
+ Kita nak semua usahawan menggunakan special teknik > seeding.

3. Teknik penulisan.

+ Artikel viral penulisan formal yang santai.
+ Artikel viral penulisan yang panjang.

+ Kena latih diri menulis secara formal yang santai.
+ Kena rajin menulis yang panjang, artikel pendek xkn jadi.

4. 4 Pangkat Media Social

+ Pangkat 3 > Educator
+ Pangkat 4 > Influencer

+ Leader dlm bisnes n Niche tentang bisnes mostly educator (pangkat 3).
+ Untuk jadi influencer kena naik level atas sikit > specialist.

+ Apa beza educator n influencer?
+ Educator kerja dia ajar orang… Influencer pengaruh orang.

+ Pengaruh untuk tekan butang share.
+ Gunakan kemahiran ini pada sudut yang positif.

+ Untuk jadi influencer > kena jadi specialist > kena banyak membaca.
+ Makna knowledge yang ada perlu above average.

+ Kena rajin buat AQAL .. invest masa bertahun-tahun.
+ Kena rajin membaca, masuk 1,000 forum, semua group buat AQAL.

+ Sampai idea2 yang u tulis sangat disukai pembaca.
+ Sehingga u capai tahap pembaca selalu rekomen wall u dgn kawan2 dia.

+ Kalau wall u selalu direkomen, makna almost sampai tahap influencer.
+ Language kena ubah.. penulisan mesti professional yang santai.

+ I punya language just sharing, kurang minat menulis secara pro.
+ Sbb i ada banyak kerja2 yang belum siap, then baru ubah penulisan. ^_^

+ The system is.. kalau u minat dengan teknik artikel viral.
+ Start ubah penulisan yang professional (bukan akademik) + santai.

5. Setting Profile

+ Sometime minda sedar nak sangat maju dalam bisnes.
+ Tapi minda bawah sedar day by day tarik life duduk dekat average.

+ Untuk berjaya kena ready dekat semua tempat.
+ Penulisan, gambar profile, header, design, seeding, etc.

+ Nak ramai orang datang, nak banyak duit, nak itu, nak ini.
+ Tapi penulisan macam salesman, gambar x professional.

+ Cara buat marketing xda sistem, post xda tujuan, bla, bla, bla.
+ Base on experience i .. kalau header n profile x professional.

+ Usahawan macam ni, apa dia buat pun susah nak naik.
+ Sebab dia tak tukar pattern subconscious mind.

+ Last time dalam IAMM kita cerita kena pakai barang2 yang mahal.
+ Baju, kasut, jam, pen, smartphone, sharing semua kena mahal.

+ Kalau minat dengan life G20.. kena lepaskan life G80.
+ Makna tak boleh bawa life G80 kepada life G20.

+ Kena ubah everything baru boleh naik.
+ Perubahan macam ni ramai tak bersedia.

+ Why? Sebab perubahan itu belum tentu / tak pasti.
+ Dengan mindset macam ni, manusia lebih selesa dengan life G80.

+ Sebab tu selepas 2-3 tahun .. selepas 3-5 tahun life tak berubah.
+ Life G20, kena membaca > analisis > sharing dgn banyak setiap hari.

+ Kalau jadual harian tak membaca > analisis > spread your value.
+ Life G20 dalam minda tu xkn muncul sehingga bila-bila.

6. Avatar

Kepada siapa penulisan itu perlu ditujukan?

+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu.
+ Zulaikha 80% > Just 50/50 nak tahu sesuatu.
+ Zulaikha 10% > Tak serious sangat nak tahu sesuatu.

Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > Ada 3 type.

+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet sudah ready.
+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet ada tapi 50/50.
+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet ada tapi tak ready.

Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > Ada 3 type > Bil. Tahun.

+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet sudah ready.
+ Telah hadapi masalah selama 1-2 tahun.

+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet sudah ready.
+ Telah hadapi masalah selama 2-3 tahun.

+ Zulaikha 10% > Sangat berminat untuk tahu > bajet sudah ready.
+ Telah hadapi masalah selama 3-5 ++ tahun.

+ Cara bercerita kepada prospek 1-2 tahun hadap masalah berbeza.
+ Cara bercerita kepada prospek 2-3 tahun hadap masalah berbeza.
+ Cara bercerita kepada prospek 3-5++ tahun hadap masalah berbeza.

+ Lebih spesifik penulisan itu ditujukan.
+ Lebih power kesan sesuatu penulisan.

7. Teknik Visual

+ Dalam ETM kaedah ini nama dia core influence.
+ Makna u menulis bukan kepada minda > tetapi kepada internal/core.

+ Bila u menulis untuk minda baca > ini just surface/permukaan.
+ Bila u menulis kepada core > ini adalah real.

+ Dalam kaedah sains dia cerita macam ni.
+ Ramai yang faham kaedah ini menulis dari hati.

+ Ramai yang boleh menulis dari hati.
+ Tapi tak ramai yang betul2 kaji hati prospek yang membaca.

+ Biasa i tulis macam ni.. prospek nak tahu benda lain.
+ Akibat kekurangan vocabulary .. dia menggunakan perkataan yg berbeza.

+ U kena betul-betul pakai kasut prospek tu.
+ Macam beri nasihat kepada kawan rapat, kita tahu background dia.

+ U kena tahu lebih details.. kehidupan prospek.
+ Cara dia makan, pattern emosi, lifestyle, kena kaji dengan banyak.

8. 2 Jenis minda pembaca

+ Minda analitik > direct, ringkas, straight to the point.
+ Minda kreatif > panjang, ada unsur2 emosi, seni, details, penghayatan.

+ U punya pembaca/prospek minda kreatif or analitik?
+ U kena jalan2 dekat wall beribu2 prospek, analisis posting mereka.

+ Or u boleh lihat feedback or cara mereka komen.
+ Peratus mana paling banyak..

+ Dalam buku Psikologi Menjual, ada 6 jenis minda pelanggan.
+ Minda ni dapat serap maklumat berdasarkan faktor pekerjaan.

+ Kalau minda analitik > U reply dengan kreatif > dia xdpt tangkap.
+ Kalau minda kreatif > U reply dengan analitik > dia pening.

+ Dalam beberapa keadaan, u kena explain dalam bentuk fakta/nombor.
+ Dalam beberapa keadaan, u kena explain dalam bentuk story telling.

9. Cara cari bahan viral.

+ Zaman sekarang adalah zaman IT.
+ Siapa yang mempunyai banyak information > dia kaya.

+ So u kena ada #bankDATA or kena kumpul material dengan banyak.
+ Buku, google, youtube, artikel, majalah, akhbar, etc..

+ Lipan baik = Profit.
+ Lipan jahat = Fear.

+ 7 why yang selalu kita cerita more to Lipan Baik.
+ U boleh develop kembar kepada 7 why, the dark side.

+ Senaraikan 7 ketakutan prospek.
+ Apa pain factor, sebelum tidur dia fikir apa.
+ Kalau masalah tu tak selesai apa movie yang bermain dalam minda.

10. Structure Penulisan Viral

+ 1. Head line > Ada 8 butang emosi.
+ 2. Perenggan pertama > Bina ayat sentap / suspen / mendebarkan.
+ 3. Isi > Masuk penceritaan, info, educate, tip kepada pembaca.
+ 4. Penutup > Call to action.

+ Setiap part perlukan kemahiran / tune.
+ Tune boleh dibina melalui latihan.

+ Header … usahawan lain buat 5-10 .. u buat 300 ++ .. ^_^
+ Yang susah adalah pemulaan.. the more u buat latihan, the more u cekap.

+ Call to action more to > See first + follow + share.
+ Ayat kena ada seni halus, baru pembaca u suka nak share.

+ Penulis ebook ni buat kajian, dia tak buat call to action.
+ Jumlah share jadi menurun.. benda yang simple, tak buat, effect besar.

11. Pattern Viral

+ Untuk hasilkan artikel viral.
+ Benda paling penting kena tahu apa pattern yang perlu ada.

+ Benda ni kena tangkap dahulu.
+ Kalau tak faham pattern, artikel susah nak jadi viral.

+ Bila baca ebook ni nanti, sampai topik ni.
+ Sila pegang pen .. untuk tulis part pattern ni.

+ U tulis.. lepas tu buat verification dengan penulis ebook ni.
+ Apa yang saya faham pattern.. ini, bla, bla, bla..

+ Soalan dia… “Betul ke apa yang saya faham ni?”..
+ Banyak kisah, penulis cerita lain, pembaca faham benda lain.

+ So, kena rajin bertanya…
+ Antara ciri2 best student, selepas analisis dia akan verified.

+ Verified bukan tanya soalan, tapi dia nak pastikan faham yang betul.
+ Kemahiran menulis artikel viral ni sangat mahal, kena rajin sikit.

12. Waktu posting

+ Bila nak post.. kena faham, kenapa post pada waktu tu?
+ Apa situasi pembaca, selepas makan, sebelum balik, etc.

+ Professional advertiser dia tahu tentang mood prospek.
+ Apa beza post waktu siang, apa beza post waktu mlm or pagi or t/hari.

13. Roketkan engagement

+ Antara faktor terbesar pembaca suka dengan sesuatu wall.
+ Melalui cara u reply komen2 dari pembaca.

+ Orang famous mostly lupa tentang komen.
+ Dia just fokus dekat post.

+ Sepatutnya cara reply mesti best or ada extra point.
+ Banyak orang da tak minat follow orang sbb tak reply komen.

+ Macam biasa alasan busy.
+ Lepas tu jualan kurang, pembaca xnk beli, dia kata market tepu.

+ Kalau nak naik kena jaga betul2 bahagian komen.
+ U punya post bagus, komen x jaga, someday pembaca tinggalkan u.

+ Manusia bila sudah mula boring mmg susah dia nak datang lagi.
+ Sebab persepsi telah terbina… ni yg membuatkan sales jadi kurang.

+ Memang ada teknik2 untuk banyak like, komen n share.
+ Tapi mostly sales kurang.. this is reality banyak like.

+ Why… sbb tak ambil berat tentang pembaca.
+ Post sahaja tak cukup, kena go deeper lagi.

+ Tapi kalau komen beratus2.. itu like cukup.
+ Just kena alert komen berbentuk soalan.

+ 2-3 kali orang tanya, u x reply, mmg selamat hari raya.
+ Jadi kerja belakang tabir banyak like, komen n share bukan senang.

+ Kerja-kerja maintain like, komen, share ni makan tahun.
+ Hanya sesuai untuk yang rajin membaca n menulis.

+ Kalau tak rajin membaca, analisis n menulis.
+ Cara artikel viral tak sesuai.. kena cari teknik lain.

14. Naikkan follower

+ Tinggalkan jejak .. dengan share info2 yang bagus.
+ Pergi ke wall2 yang meriah, tulis tip2 yang berinformasi.

+ Ini permulaan sehingga u ada pembaca tetap / raving fans.
+ Not just buat artikel, permulaan kena tinggalkan jejak.

+ Dalam niche yang sama, follow wall, share tip2 yang bagus.
+ Supaya prospek spesifik yang berkumpul akan datang dekat wall u.

+ Teknik blog wordpress juga sama, tapi i belum cerita lagi.
+ Kena kumpul semua blog berkaitan dengan niche > komen semua artikel.

+ Kena buat komen yang berkualiti.
+ Nanti trafik yang berkualiti akan datang dekat blog u.

+ Facebook ni juga sama.. steem juga sama.. youtube juga sama.
+ Kena ada list 50 – 70 – 100 – 300 akaun yang lain.

+ Kena komen semua dekat tempat mereka.
+ Cara macam ni penat, tapi trafik sangat berkualiti.

+ And trafik tu sangat berkualiti.
+ Lebih besar list yang u ada, lebih banyak trafik n $$$ u akn dapat.

15. Cari isu viral

+ U kena alert dengan isu-isu viral semasa.
+ U kena develop kemahiran blending-kan isu dengan niche/produk.

Ini perlu seni halus.

+ Masak + anak.
+ Hujan + Kosmetik.
+ Ekonomi + kuih raya.
+ Pilihan raya + tudung.

+ Kalau u baca beribu2 artikel viral.
+ U akan nampak macam mana nak kaitkan sesuatu subjek dgn subjek.

+ Kalau u faham teknik ni, life u totally akan berubah.
+ U akan dapat macam2 jenis pembaca n boleh belajar banyak perkara.

16. Tumpang popularity public figure

+ Kaedah paling bagus u kena beri pujian yang ikhlas.
+ Selepas tu.. share tip2 yang sangat menarik.

+ Info just info.. yang lebih penting dari info adalah cara u menulis.
+ Dekat sini juga perlukan seni halus.

+ Satu perkara/subjek yang boring, u boleh jadikan dia menarik.
+ Contoh meditasi.. ^-^

17. Kaitkan dengan Anak / Suami / Isteri

+ Isu paling viral di Malaysia berkaitan keluarga.
+ Ini tentang tip2 kehidupan / info2 yang bagus.

+ Bila u tulis tip yang bagus tentang anak, artikel tu mudah viral.
+ Bila u tulis tip yang bagus tentang isteri, artikel tu mudah viral.
+ Bila u tulis tip yang bagus tentang suami, artikel tu mudah viral.

+ Tip penting… adalah apa yang u rasa paling penting untuk diri u.
+ Penting, info bagus, just info itu ini biasa2.. semua xnk.

+ Info paling penting dia pergi kepada soul/core/go deeper.
+ Apa yang u rasa sangat penting, bila u tulis pembaca akan share.

+ U kena hasilkan artikel yang artikel itu mmg untuk di-share.
+ Bukan menulis artikel untuk dibaca semata-mata.

+ Artikel untuk di-share dan artikel untuk di-baca berbeza.
+ Selepas u kumpul material, kena tulis info yang untuk dishare.

+ Bagi tahu dekat u punya best friend, info2 ni sangat best.
+ Mostly bff ni ada dekat fb, so dia just share utk bff dia.

18. Guna ayat penguat

+ Supaya u dapat touch emosi pembaca.
+ Saya bercuti ke Pulau Perhentian > Ayat macam ni boring!
+ Saya minum teh O ais / makan nasi lemak > Ayat macam ni boring!

+ Teh O Ais ini > Teramat sedap!!!
+ Teh O Ais ini > Terlampau sedap!!!
+ Teh O Ais ini > Sangat sedap!!!

+ Kenapa banyak wall info bagus tapi tak ramai orang?
+ Antara sebab penulisan tu sangat membosankan.

+ So, jangan tulis tip2/info2/artikel2 yang boring.
+ Kena ada emosi, sedih, happy, suspen, serious, macam cerita korea.

+ Bertahun-tahun yang lepas, i banyak suggest kena baca novel.
+ Untuk develop kemahiran bercerita, imaginasi, bla, bla, bla.

+ Buku, paper, majalah, flyers ni semua boring sbb xda cerita.
+ Dekat wall juga sama, kalau xda cerita, wall tu jadi boring.

+ Semua wall yang banyak like n share, menggunakan kaedah bercerita.
+ Tak perlu teknikal storytelling, just cerita secara santai.

+ Fasa 1 .. just cerita, minggu lepas ada client, bla, bla, bla..
+ Fasa 2 .. selepas mahir, belajar inject point dalam cerita.
+ Fasa 3 .. selepas mahir, belajar inject personal touching dlm cerita.

+ Yang tak mahir bercerita, u kena beli diary 2018.
+ Tiap2 malam tulis cerita, pagi tadi >>> malam.

+ Hari2.. buat sampai dapat kemahiran menulis cerita.
+ Baca juga buku cerita kanak-kanak, tgk cerita kanak-kanak.

+ Sebenarnya semua manusia tahu bercerita.
+ Tapi tak semua yang tahu macam mana nak locate-kan cerita tu.

+ Dekat facebook hari-hari kena cerita, baru orang suka follow.
+ Wall.. yang terlalu banyak info, tip, itu ini boring.

+ Start today.. kena tukar cara buat positing kepada bercerita.
+ Cerita yang ada point / pengajaran yang bagus berkaitan point.

19. Latihan

+ Satu benda yang susah sebenarnya tak susah.
+ Susah hanya berlaku pada peringkat permulaan sahaja.

+ Satu benda yang susah, hari-hari u buat, dia jadi sebati.
+ And.. yang susah tu sudah tak jadi susah, sbb sudah mix.

+ Pembaca suka lepak dekat wall yang ada cerita santai.
+ Seharian dengan urusan kehidupan yang sangat stress.

+ Bila buka facebook semua penulisan boring.
+ U kena keluar dari kotak tu, masuk ke kotak yang lain. ^_^

+ U kena develop wall yang ada cerita, ada point for life.
+ Part tu heavy, tapi u ringankan dengan penulisan santai.

+ Buat blog, database n baca buku > ni semua kerja2 yang heavy.
+ Tapi bila u cerita secara santai… pembaca u akan mula minat apply.

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini

3. Ayat Impak Emosi

Untuk buat artikel viral. Untuk buat pembaca rasa sedap n selesa membaca. Kita boleh guna Ayat Impak Emosi.

Ayat macam ni ada seni yang tersendiri, yang boleh membuatkan pembaca rasa sangat takjub dengan susunan perkataan. Untuk buat wall tak boring n ayat sangat ringan n sedap dibaca.

  • Kena gunakan perkataan yang ada impak emosi.
  • Kena adjust perkataan kaku kepada yang ada impak.

Perkataan > NASIHAT .. kita adjust kepada ..

  • Sentuh hati
  • Sentuh roh
  • Belai emosi

Perkataan > DUIT .. kita adjust kepada ..

  • Rezeki mencurah
  • Rezeki melimpah
  • Kertas yang control dunia

Perkataan > IBU .. kita adjust kepada ..

  • Sumber pahala
  • Asbab syurga

Perkataan > CINTA .. kita adjust kepada ..

  • Getaran emosi
  • Memberi tanpa syarat
  • Perasaan terindah di dunia

Contoh ayat yang boring/kaku,

  • “Untuk bentuk anak, kita kena selalu nasihat dia”..

Contoh ayat impak emosi,

  • “Untuk jadikan si anak jadi orang yang hebat dan taat,kita kena sentuh hati dia, kita kena sentuh roh dia dan kita kena selalu belai emosi dia”..
… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini

4. Teknik Viromo (Viral + Emosi)

Kalau tak tulis ayat yang ada emosi, wall jadi kaku, pembaca x rasa best nak follow sbb ayat tu boring.

Ayat yang boring,

  • “Nasi ayam ni sedap”..

Contoh ayat viromo,

  • “Campuran kicap dengan sambal yang sederhana pedas hasil air tangan Cik Kiyah ni memang unik! Bila rasa tu bergabung bersama daging ayam salai istimewa Cik Kiyah dan akhirnya singgah di permukaan lidah saya, fuh! Boleh rasa campuran masin, manis dan pedas bergabung membentuk satu rasa yang luar biasa sedap!”..

Ayat yang boring,

  • “Saya suka bau kopi”..

Contoh ayat viromo,

  • “Walaupun jarak saya dan kopi tu hampir 2 meter jauhnya, saya sudah mampu hidu aroma kopi hitam yang semerbak tu. Aromanya menusuk nusuk tajam deria hidung saya. Semakin kopi tu mendekat, semakin harum aromanya. Haaaaaaa! Ni labau kopi yang membuatkan pengalaman indah saya bersama atuk dikampung suatu ketika dulu kembali menerpa!”..

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini 

5. Teknik Penulisan Yang Ada Emosi

Ayat emosi mampu membuatkan pembaca rasa seronok. Lebih canggih kita mampu buat pembaca rasa apa yang kita tulis.

Ini apa yang dinamakan >>> Proses transfer rasa. Ayat yang hebat adalah ayat yang mampu memindahkan rasa.

  • Kalau cerita bau kopi > Pembaca boleh rasa aroma melalui ayat.
  • Kalau cerita nasi ayam > Pembaca boleh rasa sedap melalui ayat.

Bila dengar cerita .. meleleh air liur..

  • Kalau cerita sedih > Pembaca boleh menangis melalui penulisan.
  • Kalau cerita suspen > Pembaca boleh feel melalui penulisan.
  • Kalau cerita hantu > Pembaca boleh feel takut mcm cerita hantu.

Dalam kehidupan seharian.

  • Filem yang bagus.
  • Novel yang bagus.
  • Buku yang bagus.
  • Cerpen yang bagus.

Mereka pandai karang ayat/skrip.. Yang membuatkan > Pembaca boleh feel sesuatu. Wall yang bagus juga macam tu. Bila pembaca follow n baca, mereka boleh feel something.

Ikut apa produk/niche.

  • Makanan.
  • Kosmetik.
  • Pakaian.
  • Insurans.
  • Ebook.
  • And semua jenis servis/produk.

Wall yang orang tak minat nak follow adalah wall yang mendatar. Just tulis info itu ini, tip itu ini, kebaikan itu ini. Walau info tu bagus, tapi xda feel, jadi boring. Penulisan/Wall macam ni xkn boleh pergi jauh.

Kenapa ramai orang tak minat google, youtube, baca buku. Sebab pembacaan n info2 itu xda feel. Semua wall yang banyak pembaca tetap n banyak like. Wall tu ada info, ada some feel … bila baca.

Kalau info semata2.. ayat yang mendatar, pembaca x minat nak follow hari2, pembaca juga x minat nak participate.

U punya wall/fanpage. Bila info tentang produk/servis sudah ada.

  • Develop kemahiran penulisan yang santai.
  • Develop kemahiran penulisan yang menarik n ada rasa.

Bila sudah clear.

  • What to do > Kena latih penulisan yang ada feel.
  • How to do > Teknik viromo.
  • Why > Pembaca suka follow, lepak dekat wall.

… tentang ayat yang ada emosi ni.

Bila masa berlalu, wall akan semakin ramai pembaca.

Penulisan macam ni kena latih dengan,

  • Banyak membaca.
  • Banyak buat latihan penulisan.
  • Banyak buat analisis > teknikal penulisan yang ada rasa.

Bila masa berlalu, wall akan semakin ramai pembaca. Bila sudah mahir menulis, akan ada pembaca tetap.

Bila nak share sesuatu produk/servis bukan lagi masalah. A.k.a nak buat selling juga bukan lagi masalah. Makna bila develop kemahiran macam ni, da boleh buat duit. ^_^

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini

6. Cara Kuasai Penulisan Yang Ada Emosi

Cari kawan untuk menulis tentang any subjek.

  • Air Teh
  • Air Kopi
  • Nasi Ayam
  • Nasi Tomato

Suruh kawan kita bagi feedback.
Dia boleh rasa ke tak kesan emosi dalam penulisan.

Ada tak dia boleh bayangkan aroma dan rasa kopi.
Ada tak dia meleleh bila baca penulisan tentang nasi tomato.

Penulisan tentang makanan > Explain rasa yang sedap.
Penulisan tentang minyak wangi > Explain bau yang sedap.
Penulisan tentang pulau perhentian > Explain tempat yang best.

Bila ada buku yang best.
Bila ada movie yang best.
Bila ada kedai makan yang best.

Kita akan cerita dekat kawan,
cerita ini transfer emosi.

Bila kawan dengar cerita tu,
dia boleh rasa best hanya dengan mendengar.

Bila ada experience yang best,
manusia akan cerita dekat facebook.

Ini semua real experience,
dan diceritakan secara santai.

Movie > Manusia boleh feel.
Novel > Manusia boleh feel.

Walau cerita2 tu mostly bukan kisah sebenar,
tapi penceritaan/penulisan yang ada feel > Manusia tetap suka.

Manusia suka sebab ada feel.
For hiburan, for ringankan minda, for relax, etc.

Kalau movie boring > xda feel > manusia tak suka lihat.
Kalau novel boring > xda feel > manusia tak suka baca.

Problem usahawan adalah.

Penulisan xda feel.
Penulisan xda emosi.

Sebab tu u lihat ada wall yang sangat meriah.
Sebab tu u lihat ada wall yang ramai orang suka baca.

Ini penulis yang menjiwai watak. ^_^

Sebab tu u lihat ada wall yang penulisan tu macam kosmetik.
Sebab tu u lihat ada wall yang info bagus tapi membosankan.

Ini penulis yang tak menjiwai watak.

Kemahiran ini sangat bagus untuk dikuasai.
Supaya lepas ni bisnes u akan jadi sangat cemerlang.

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini 

7. Info Perlu Konsisten

Fokus pada niche yang sama

  • Semalam status kerja
  • Esok status motivasi
  • Hari ini status masakan

Ramai orang menulis di Facebook tanpa arah tujuan.
Kalau xda tujuan berFacebook, topik akan berubah-rubah.

Untuk mendapat kepercayaan pembaca.
Untuk dipandang sebagai authority.

Kita perlu fokus kepada satu subjek/niche sahaja.
Ini penting supaya pembaca akan kenal kita sebagai apa di media sosial.

Untuk mendapat pembaca tetap.
Untuk mendapat pembaca yang bertambah dari masa ke masa.

Perlu fokus kepada satu subjek/niche sahaja.

Antara niche yang cepat viral.

  • 1. Masakan
  • 2. Parenting
  • 3. Kesihatan
  • 4. Rumahtangga
  • 5. Kewangan

Dalam ebook ni dia tulis.

  • Walaupun niche/subjek adalah automotif.
  • Sekali sekala masukkan juga unsur2 parenting.
  • Keselamatan keluarga, anak2, yang berkaitan.
  • Mix-kan artikel automotif + parenting.

Boleh juga buat.

  • Penapis air + Kesihatan
  • Kosmetik + Kewangan.
  • Tudung + Masakan

Macam iklan TV

  • Mereka buat cerita rumah tangga.
  • Last sekali baru masuk produk.
  • Mereka buat cerita Romeo and Juliet.
  • Last sekali masuk produk perfume.

Mereka akan buat cerita yang ada personal touching / emosi.
Selepas itu pada bahagian akhir > Mereka perkenalkan produk.

Macam iklan hari raya yang ada touching.
Last sekali … “Kami mengucapkan”….

Makna mereka akan design some
situasi/cerita yang ada personal touching.

Pada bahagian akhir ketika emosi personal touching masih ada.
Mereka akan terus inject secara soft tentang produk.

Selepas buat penulisan yang ada emosi.

Last sekali boleh tulis, pembekal
rempah.. ayam, laksa, tumis, etc.

U juga boleh buat satu drama
(yang ada emosi) secara bercerita.

IZA dapat tawaran belajar luar negeri.
Lepas tu dia akan fly selama 3 tahun.

Dia teringat dekat kampung, bla, bla, bla.
Lepas tu dia tel parent dia dengan sedih.

Lepas tu parent dia kirim sambal tumis, etc.
Then dia masak, makan dengan kawan2..

Baru dia faham hujan emas vs hujan air.
Dalam cerita yang sedih ni ada personal touching.

Kena asah kemahiran menulis cerita.

Bila pembaca baca, mereka seolah-olah
boleh masuk dalam cerita tu.

And u punya kerja buat personal touching.
Supaya pembaca ada feel something.

Feel tu la yang membuatkan wall tu jadi best.
Ini perlu seni halus. ^_^

And dekat wall tak perlu 100% cerita.

  • Sometime ada cerita.
  • Sometime ada tip.
  • Sometime ada info.
  • Sometime ada faq.

And setiap penulisan panjang atau pendek.
Penulisan itu mesti ada emosi/some feeling.

Sometime happy, sometime sedih, sometime tegas,
sometime positif, sometime geram, sometime etc.

Emosi ada banyak type.
Just fokus kepada emosi yang positif.

  • Sedih positif.
  • Happy positif.
  • Tegas positif.
  • Geram positif.
  • etc…

Contoh : Subjek kosmetik

Walaupun tajuk berubah.
Parenting, masakan, kesihatan, kewangan.

Walaupun emosi berubah-rubah.
Sedih, happy, positif, tegas, geram, etc.

Semua cerita ini dia blending-kan dengan kosmetik.

Macam i punya wall.
Macam-macam kita cerita, semua ini pergi kepada 7 aset.

To be soft selling dekat wall.

Semua cerita tidak pergi kepada i punya produk (ebook).
Tetapi semua cerita pergi kepada > Solution.

Kalau kosmetik, semua artikel tdak pergi kepada produk.
Semua cerita mesti pergi kepada solution/value.

… baca lebih lanjut perbincangan artikel ini di Facebook : Klik sini

26815470_1836570236373736_7239327126085021526_n

Sekali lagi…

Bagi yang berminat untuk mendapatkan ebook ini email kepada.

  • Harga : RM50
  • Email : Penulis.ESM@Gmail.com
  • Tajuk : Formula Rahsia 100,000 Followers

Terima kasih & Tahniah kerana membaca sehingga akhir.  ^_^

 

 

2 thoughts on “Analisis: Ebook Formula Rahsia 100,000 Followers

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.