Bisnes Vacation

lydiascapes-favourite-travel-quote-7

#TipArtist ^_^

I sebagai artist ^_^ jalan-jalan dekat facebook.

Kemudian i terfikir kenapa semua orang buat bisnes eh?

Kemudian, common answer ..

– “Saya buat bisnes sebab bla, bla, bla”….
– “Saya buat bisnes sebab bla, bla, bla”….
– “Saya buat bisnes sebab bla, bla, bla”….

Salah.. salah.. salah… semua salah. ^_^

=============

Habis tu, kenapa En. Artist buat bisnes?

Good question. The answer is… ^_^

  1. Mesti la nak banyak duit > specifically > abundance ^_^
  2. I want all my customer happy, because when they happy, i also feel more happy.  ^_^

=============

U salah sebab, u just think about yourself alone. U fail sebab ada something yang u tak tahu, yang u tak tahu ialah.

Benda ni u kena tahu, ^_^ U nak buat banyak duit sebab u rasa u akan rasa happy.

Persepsi u, bila ada banyak duit, ada itu, ini, boleh buat, itu, ini, bla, bla, bla.. after soooo many years it never appear.

1. U sepatutnya kena tahu:-

> Untuk buat banyak duit, u kena happy dahulu.

> Then lepas u sudah happy, baru buat action.

> Then spirit happy tu akan dapat dibaca oleh spirit pelanggan.

> Then bila u happy, semua yang u observe pada persepsi happy.

> Then daripada happy, akan lahir ‘idea marketing’ yang happy.

> Then spirit kepada idea tu, terasnya adalah happy.

> Then semua yang u buat terasnya happy.

> Then article, idea, marketing, storytelling, testimoni, presentation.

> Then orang datang tempat u, dia baca, baca, baca..

> Then dia fikir, “Wahhh… dia ni asyik happy jer”.. ^_^

> Then u sudah dapat point..

2. After that, keep pushing the emotional linessss

The EMOTIONAL line’s.

>Wrong: “This car has a reinforced safety roof.” (feature)
>Right: “This car keeps your family safe.” (benefit)

>Wrong: “This roof provides protection in the event of a rollover accident.”
>Right: “If this car rolls, there’s a good chance you’ll walk away unharmed.”

>Wrong: “Robust implementation of 80210 protocols!!!”
>Right: “You can connect virtually anywhere.”

>Wrong: “Here are the top 10 benefits of using our product:”
>Right: “The two most important things to remember are…”

>Wrong: “Our software makes you more productive.”
>Right: “Our customers report an average 30% decrease in costs, about twice the industry average.”

>Wrong: “We can radically reduce your inventory costs.”
>Right: “We decrease inventory costs by an average of 25%.”

Source: www.inc.com..

3. Result, result, result…  

Lepas u da cerita, cerita, cerita…

Orang nak tengok juga, is that your previous customer happy?

Dekat sini pun sama, u kena keep pushing the lines…

+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ Ini customer yang happy…..
+ never stop hokey….

4. When everything already completed, Why are Some People Still Afraid of Shopping from you? ^_^

Dekat sini u kenal pasti point of resistance tu.

Apa benda tu?  Ingat ni >>>>>> M.T.N.U.T

.

Money

+ U rasa orang tak beli sebab duit?

+ Sebenarnya small area sahaja yang tidak ada bajet.

= Jadi reason orang tak beli sebab xda duit tertolak.

.

Time

+ U rasa orang tak beli sebab masa?

+ Saya xda masa nak baca ebook panjang2 macam ni.

+ Saya xda masa nak try produk ni.

+ U boleh show kepada dia, dengan knowledge boleh singkatkan masa > dalam mencapai tujuan / impian.

+ U boleh show kepada dia, dengan kami u boleh lebih cepat dapat result, sebab ada banyak list customer yang happy.

+ U boleh show kepada dia, kita expert dalam apa yang kita buat (niche), so semua info ada dekat sini.

= Jadi reason orang tak beli sebab xda masa tertolak.

.

Need / Rasa Perlu

+ Wah.. ini point yang mencabar.. ^_^

+ Ramai orang tahu apa yang dia nak.

+ Ada juga orang sebenarnya tak clear apa yang dia nak.

+ So, u kena tanya orang yang baca facebook u.

> Adakah En. Bob rasa perlu kepada ini, ini (emotional lines).

> If yes.. ok good..

> If no.. u kena ‘presentation’ why mereka perlukan ‘xxx’ …

> Sekali lagi u kena present about emotional lines tu.

> Satu benda yang u perlu faham, walaupun customer perlukan sesuatu, ini tidak bermakna dia AKAN membeli.

> Dekat sini u perlukan point yang seterusnya…

.

Urgency

> Profit & Lost

> Ye, betul.. i perlukan ini, ini, ini..

> Ye, betul.. apa yang awak cakap tu semua betul..

> Tapi.. tapi.. tapi… betul ke saya perlukan sekarang?

> Tapi.. tapi.. tapi… betul ke perlu bertindak sekarang?

> U kena bagi tahu dia..

> Kalau u bertindak sekarang, awak akan dapat……. keep pushing the (profit) emotional lines.

> Kalau u bertindak sekarang, awak akan terlepas……. keep pushing the (lost) emotional lines.

> Power kepada point of profit = 1.0

> Power kepada point of lost = 2.0

> Urgency bukan bermaksud diskaun / masa2 tertentu.

> Urgency bermaksud u kena picturekan dengan lebih jelas bila tak take this item, apa lost/kerugian yang dia tanggung.

Day by day dia kehilangan / terlepas something ..

Barulah dia meleleh .. ^_^

.

Trust

> Selepas u sudah present + show macam-macam…

> Masih ada lagi persepsi dalam minda pelanggan tu..

> Pada deep level mereka berfikir,

  • – “Betul ke, produk u betul-betul boleh tolong i ni…
  • – “Betul ke, produk u betul-betul boleh bantu i ni…

=============

Ini barang >> M.T.N.U.T >> u kena masuk dalam lagi.

I sebagai artist ^_^ jalan-jalan dekat facebook.

  • Kita lihat ramai usahawan > Play pada surface.
  • Tak ramai usahawan > Play pada core influence.

=============

Ada satu peminat tanya, dia buat Vacation club. ^_^

Then i tanya, tanya, tanya…. nasib baik u dapat jawapan awal. ^_^

> Jawapan * kami menjadikan impian semua utk bercuti sebagai satu realiti…

FAQ = Sekitar 15-20 minit ..

=============

Genius Marketing

Marketing bukan tentang channel, IG, FB, Flyers, Blog, magazine, dll…

Awareness

Point marketing = untuk orang ‘aware’ yang u wujud.

Maknanya orang akan fikir,

– “Owhh… rupanya ada company yang macam ni”…

Macam ni tu yang macam mana?

– “Kami menjadikan impian bercuti >>>>>> realiti”…

.

Apa masalah / ketakutan / fear orang?

  • + Nak bercuti, tapi bajet terhad, mereka fikir kena belanja besar…
  • + Nak bercuti, tapi fikir tentang keselamatan…
  • + Nak bercuti, tapi fikir tentang visa…
  • + Nak bercuti, tapi fikir tentang hotel…
  • + Nak bercuti, tapi fikir tentang makanan…

Semua problem ni u kena overcome …

U kena tahu secara spesifik > apa masalah orang …

  • + Tanya dekat facebook
  • + Tanya dekat forum
  • + Tanya dekat whatsup
  • + Tanya dekat etc …

I boleh jual ESM dengan harga yang mahal sebab i tahu apa masalah orang … Macam mana i boleh tahu?

Sebab i buat research macam ni …

Contohnya ..

Salah satu masalah usahawan ialah confident level …

Mereka fikir macam ni,

– “Saya tahu En. Artist nak cerita macam2, tapi pada deep level saya rasa macam tak yakin sangat”…

– “Sebab tu selama ini saya macam on, off, on, off jer”..

So kita tahu apa masalah, fear, persepsi, deep memory, picture, sangkaan-sangkaan yang wujud, dll…

Dalam ESM kita bagi tahu, u kena buat macam ni, macam ni, macam ni, ini, ini, ini…

Mesti jadi… ^_^

Why … Senang jer sebab banyak orang buat benda yang sama menjadi … ^_^

Jadi ada beberapa kaedah untuk settle-kan masalah fear tu..

=============

Kita masuk balik …

Brian Tracy kata,

– “Selling start dengan AQAL”…

=============

The point is no point… The system is…

Kalau jualan u masih lagi tak kencang, u kena STOP everything > and back to basic semula.

U kena tanya soalan yang TEPAT …  Contohnya macam ni …

  • Title: Saya nak bercuti tapi….

Bila orang klik > baca whatsapp / forum ..

U tanya la, macam ni …

  • > Minat tak nak pergi Indonesia?
  • > Minat tak nak pergi Korea?
  • > Minat tak nak pergi Turki?
  • > Minat tak nak pergi UK?

=============

Apa masalah you all eh … tak pergi lagi?

Then orang akan reply.

+ Masalah saya duit xda …
+ Masalah saya masa xda …
+ Masalah saya bercuti mahal …
+ Masalah saya keselamatan …
+ Masalah saya tak percaya dekat syarikat …
+ Masalah saya takut naik kapal terbang …
+ etc …

=============

The best part u akan nampak, setelah berbulan-bulan buat AQAL, soalan-soalan itu akan berulang-ulang …

So, u kena bagi tahu dia macam ni. ^_^

– “The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem”…

=============

Maybe u pun ada fikir salah satunya,

> “Orang tak pergi sebab bajet / duit”…

=============

Betul ke sebab bajet?

No, tak betul … dalam 1,000 database u 20% sahaja yang tidak ada bajet … 80% ada bajet …

.

1. En. Bob > tidak ada bajet …

2. En. Bob > Ada bajet tapi tak serious …

2. En. Bob > Ada bajet & serious nak bercuti…

=============

Bila u buat marketing nanti, u nak fokus kepada En. Bob yang mana?

Mesti la kepada En. Bob yang already & ready ada bajet. Bila u fokus kepada En. Bob yang macam, seluruh team, mind, vision, persepsi, akan sync.

+ Content facebook …
+ Content blog …
+ Content banner …
+ Content flyers …
+ Content magazine …
+ Content whatsapp …

Semua ayat-ayat dan idea yang keluar akan sync & spesifik tuju kepada En. Bob yang ada bajet. Point u akan spesifik ‘kena’ kepada ‘core’ En. Bob ..

=============

Point xda duit – settle ..

Lain-lain point dekat bawah ni semua sama sahaja …

  • + Masalah saya masa xda …
  • + Masalah saya bercuti mahal …
  • + Masalah saya keselamatan …
  • + Masalah saya tak percaya dekat syarikat …
  • + Masalah saya takut naik kapal terbang …

=============

So, u kena ada inner peace @ explain relax2 jer. U kena faham, minda manusia / pelanggan / En. Bob berfikir secara general / fly-fly.

Tu sebab u kena relax then counter & overcome satu persatu fear yang ada dalam kepala En. Bob.  Baru point tu masuk. ^_^

Macam mana cara i tanya?

+ I tanya itu ..
+ I tanya ini ..
+ I tanya itu ..
+ I tanya ini ..
+ I tanya itu ..
+ I tanya ini ..
+ I tanya itu ..
+ I tanya ini ..
+ I tanya itu ..
+ I tanya ini ..

=============

Bila orang kata xda masa.

U kena tanya secara wisely boleh spesifikkan lagi masa tu macam mana?

  • + Xda cuti …
  • + Banyak commitment …
  • + Saya tak boleh lepaskan life saya, tapi nak pergi jugak .. ^_^

=============

Its fun you know ..

  • > Bila orang kata ada masalah duit, sebenarnya bukan masalah duit > tapi ada “something” dibelakang masalah tu.
  • > Bila orang kata ada masalah masa, sebenarnya bukan masalah masa > tapi ada “something” dibelakang masalah tu.

Yup.. ada “something” yang menghalang. En. Bob memulakan langkah untuk pergi ke middle east. ^_^

Satu lagi u kena faham, point ‘general’ ini yang En. Bob menggunakannya sebagai shield / factor untuk tidak bertindak.

U kena faham itu just factor, tapi REAL factor ialah apa yang membuatkan En. Bob keluarkan point general tu. Faham ke ni. ^_^

=============

So, u punya kerja sebagai owner produk / sevice

  • + Kenal pasti apa dia point general
  • + Kenal pasti apa dia point di belakang point general tu

U dapat semua benda ni, u boleh jadi kaya-raya …

Ok, u tarik nafas dahulu … da ke, ok sambung lagi..

=============

About database plak. ^_^ …. Nak database apa?

  • + Email
  • + No. tel

Follow system, rich people think both, amik dua-dua, baru u boleh jadi kaya-raya. ^-^

=============

Apa yang akan membuatkan orang akan bagi no tel?  Jawapan u tadi, i tak puas hati, sbb xda power. ^_^ Ini just idea ..

  • > En. Bob, nak tahu tak cara senang nak apply visa?
  • > En. Bob, nak tahu tak apa langkah keselamatan?
  • > En. Bob, keluar negara ni selamat atau tidak, nak tahu?

Kami ada sediakan report ‘PERCUMA’ tentang ….

Just forward Nama & No.Tel  ..

So, u dah dapat No. tel / database dia. ^_^

Cara nak reply pun ada cara taw, u kena buat En. Bob rasa special / dihargai …

=============

Then u nak buat flyers right?

  • + Kos RM0.10 tu sangat mahal, cari yang low sikit.
  • + Walaupun i artist ^_^, i also ada biz advertising.

Tentang design,

  • + Please, please, please, jangan ikut pattern semasa.
  • + Pelanggan sudah terlalu imun then dia jadi semak.
  • + Last sekali kena buang, rugi jer…
  • + U kena sturdy about minimalist dalam design.
  • + Imagine macam ni, u jalan-jalan nampak kertas atas jalan.
  • + Design perlu betul-betul cantikssss + minimalist..

I nak design macam ni .. 2-3 patah perkataan jer… tapi point dia sampai ..

=============

> “Kami menjadikan impian semua utk bercuti sebagai satu realiti”…

Brainstorm dengan u punya team, macam mana nak ringkaskan lagi ayat tu, at the same time ada personal touching.

Masuk layer 2, 3, 4, 5, 6… etc ..

  • + Point 1 > sampai point “bercuti > menjadi realiti” tu.
  • + Point 2 > Point supaya En. Bob bagi No. tel ..

Masa buat AQAL nanti, u akan jumpa point apa yang paling En. Bob nak sangat tahu.

  • + Mungkin fasal visa
  • + Mungkin fasal keselamatan
  • + Mungkin fasal bajet yang sesuai

Perkataan atas flyers kalau boleh kurang dari 10 patah perkataan sahaja. Sekarang u dah masuk kepada Fineart marketing plak. ^_^

Tengok banner yang ada dekat sini.. 14 patah perkataan sahaja…

=============

Kawasan kampung u kena test dahulu.

+ Banner
+ Flyers
+ Bunting

Then beberapa bulan lihat, yang mana En. Bob banyak reply No. tel. Lepas sudah tahu, buat marketing macam ni secara konsisten sepanjang tahun … Its nonstop …

=============

Database Email

  • + Fanpage
  • + Blog
  • + Whatsapp
  • + etc ..

Try to minimalist design, bila orang nampak header fb / blog point terus sampai.

  • + Bercuti > Realiti
  • + Nak tahu xxx > visit url > isi form email …

=============

Offline

Kawasan kampung

  • + Tengok keadaan, ada part fb tak sesuai.
  • + Kena pakai banner, flyers, magazine, sinar, etc..

Kawasan bandar

  • + Ada attack tempat2 tertentu right?
  • + Pandai2 pasang banner / bunting / flyers.

Setiap alat ada kegunaan tertentu, u kena tanya orang yang berpengalaman. Tapi jangan tanya i taw, sbb i artist ^_^, i x ajar marketing, i just share about fineart marketing jer.

Fineart Marketing mementingkan feel / love.

  • + Terhadap the giver
  • + Terhadap the receiver

=============

Long short story nama dia Marketing With Love.

  • + U kena buat 13 draft bla, bla, bla..
  • + Kalau rajin digging dekat bawah bulan 6-9…

Next kita nak belajar tentang nama dia,

  • + Penulisan yang menarik wang …

Pagi tadi 30/9/2016 dapat idea baru, nama dia …

  • + New Copywriting ^_^

The point is, masa sekarang copywriting, storytelling, closing, content, fbads, ramai yang nampak sudah kurang berkesan.

Sebenarnya bukan tak berkesan, tapi manusia / pelanggan sudah terlalu imune / lali dengan teknik-teknik penjual zaman sekarang.

Sebab tu kita kena masuk lebih dalam, lebih seni, lebih halus, lebih fokus, relevant & peribadi.

=============

Educate

Sekarang kita nak cerita selepas En. Bob forward no. tel / email.

Pattern penulisan yang ada sudah terlalu common sangat, so sense nak menjual tu nampak sangat. U kena buat supaya ..

  • + En. Bob nampak bisnes u meriah.
  • + En. Bob rasa dihargai.
  • + En. Bob dapat special value.

=============

Bisnes Meriah

  • + Dekat wall whatsapp
  • + Dekat blog
  • + Dekat fanpage

=============

Department marketing ada 4 orang right?

Semua perlu master dengan facebook positioning.

Wall setiap orang mesti meriah. ^_^

  • + Bila sudah meriah, sekali sekala promote fanpage.
  • + Bila sudah meriah, sekali sekala promote blog.

=============

Aah.. you all kena jadi artist jugak la macam i. ^_^

  • + Layan 30 + 30 + 30 likes ..
  • + Share something yang special dekat wall ..
  • + Share something yang ada value best-best dekat wall ..

Daripada 4 orang tu, yang mana info dapat banyak like / comment, post yang sama post dekat fanpage.

Benda ni nanti i buat as contoh, nanti i buat, sbb skrg blm ada time nak layan fanpage artist tu ^_^.

Then u fund 1x sahaja dekat FbAds RM700-RM1,500 untuk dapat 3,000 likes.

Sebelum fund duit, pastikan wall facebook masing-masing meriah, meaning bila orang datang dia boleh stick around macam u stick around dekat wall i ni.

21 hari yang lepas / sekitar 3 minggu apa yang i buat dekat wall fb i ialah, i bagi info yang panjang, pendek, banyak, sikit, merapu, value, semua jenis post i buat, i just nak tahu adakah new peminat still stick around ataw tidak, then the result is…

Yup as usual > as pattern > Its success…

Because people always follow because of energy. Lebih spesifik, ada semangat, spirit, active, value, and everything.

Then u dah pandai buat orang maintain, baru best nak tarik 3,000 likes / fund fbads. Tapi kita kena always follow system…

Selepas success > Kena celebrate dahulu. ^_^

Then what? Terus fund fbads? Salah, salah, salah.

Siapkan semua kerja, buat persiapan, dah betul-betul clear, baru serious tarik banyak like tu.

U pun kena buat benda yang sama, test free cost marketing dahulu, lihat wall fb masing-masing meriah or tidak?

Kalau tak rugi jer buat FBAds tu.

=============

Kenal (Awarenes) + Suka (Educate) + Percaya (Closing)

Part kenal > Ok lepas.

  • + Semua orang boleh tarik like / fbads.
  • + Semua orang boleh buat trick untuk orang datang.
  • + Tapi the question is, orang boleh stick around ke tak?

Part suka > Yang ini paling kritikal,

  • + Kalau educate / process beri info / sharing.
  • + Jika tak menarik, susah u nak buat closing.
  • + Tapi kalau lepas, memang life u jadi macam heaven.

Part closing > Ini berkaitan dengan persepsi

  • + Dia lihat u aktif
  • + Dia lihat u meriah
  • + Dia lihat u ada result
  • + Dia lihat u macam best jer ^_^
  • + Hari ini dia tak join, esok-esok dia akan join.
  • + Hari ini dia tak join, esok-esok kawan dia akan join.
  • + So, jaga u punya attitude > maintain your attitude.
  • + Persepsi, percaya terbina dengan masa, kena relax2 jer.

Yang belum clear, tanya dekat pm k.

Dalam ni ada 30 lagi tip ESM yang special, baca taw… 

Stay calm, be cool & have fun …

2 thoughts on “Bisnes Vacation

  1. Contents yang sangat2 menarik dan memberi idea di luar jangkaan sy! Sy pasti akan praktikkan ajaran Tuan dan mengharapkan kejayaan dgn ilmu yg di curahkan…Terima kasih Tuan dan sy dan Team sangat2 menghargai perkongsian,pandangan dan juga tunjuk ajar dari Tuan..

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.